Patientinddragelse

Vi har fokus på, hvad der er vigtigt for den enkelte borger i mødet med sundhedsvæsenet.

Borgeren stemme skal være helt central, når vi driver og udvikler vores fælles sundhedsvæsen. Det er først og fremmest behandlingens effekt på patientens livskvalitet, der skal være omdrejningspunktet for sundhedsvæsenet. I Danske Regioner har vi derfor sat fuld fart på processen med at udbrede og udvikle patient- og pårørendeindsatsen. Vi mener, at patientens egne ressourcer skal anvendes langt mere aktivt i behandlingen - altså patientens ønsker, viden, erfaringer og observationer .

Det er patientens informerede valg, der gælder

I Danske Regioner vil vi skabe et sundhedsvæsen, hvor patienterne altid er velinformerede om alle aspekter af behandlingen. Det betyder at patienten har viden om behandlingsforløbet, mulige konsekvenser, valg og fravalg. På den måde er patienten bedre rustet til at sparre med det sundhedsfaglige personale ud fra patientens viden om egen krop, livskvalitet og præferencer. Patienten skal informeres om behandlingens mulige bivirkninger. På den måde får patienten også mulighed for at gøre personalet opmærksomme på eventuelle oversete forhold – fx allergier - som kunne medføre en risiko ved behandlingen.

Tre patienter giver råd til sygehusene

Vi har spurgt tre patienter om hvad de godt kunne tænke sig mere eller mindre af i deres møde med sygehusvæsenet. Det er der kommet en lille kortfilm ud af. Se Luis, Birgitte og Søren fortælle om ønsker og forventninger på baggrund af deres eget møde med sygehusvæsenet.

Borgernes sundhedsvæsen og patientinddragelse

En række af indsatserne i det fælles regionale rammeprogram Borgernes Sundhedsvæsen er direkte rettet mod patient- og pårørendeinddragelse. Indsatserne skal på forskellig vis styrke og udvikle patientinddragelsen både ved at udvikle helt nye metoder eller styrke allerede eksisterende tiltag og aktiviteter.

Dokumentation ved patienterne:


Tidstro dokumentation
 

Sjællands Universitetshospital Køge, Øre,-næse,-hals,- og kæbekirurgisk sengeafsnit E1.
Projektet styrker patientens ressourcer, ved at patienten opnår indsigt og refleksion over egen indlæggelse når dokumentationen foregår ved siden af sengen. Det er også muligt at involvere pårørende ved behov fx i information omkring udskrivelse og særlig opmærksomhed.

Beslutningsstøtte til patienter før første ambulante besøg

Hospitalsenhed Midt, Urologisk Afdeling.
Udvikling af redskab, som beskriver hvilke forskellige behandlingsmuligheder der er til patienter med åreknuder, så patienterne kan komme forberedte til det første ambulante besøg. Beslutningsstøtteredskab sendes til patienterne forud før det første ambulante besøg og giver derved mulighed for bedre patientinddragelse og fælles beslutningstagen.

Fælles beslutningstagning ved dialysevalg

Aarhus Universitetshospital, Nyremedicinsk afdeling.
Initiativet FBT-DV er et samtaleforløb, som baserer sig på principperne for fællesbeslutningstagning. Samtalerne understøttes af flere forskellige beslutningsstøtteredskaber. Redskaberne baserer sig på evidens og er udviklet i samarbejde med patienter og professionelle. Samtalerne foretages af en specialuddannet sygeplejerske og har ca. en varighed på 1 time hver.

Min behandling - en fælles beslutning

Gentofte Hospital, Ortopædkirurgisk afdeling.
Der er omkring 15 % af opererede knæpatienter, som ikke er tilfredse med resultatet af operationen. Der var et ønske om at minimere dette antal ved at i højere grad at informere patienterne om, hvad de realistisk kan forvente, samt hjælpe dem til at træffe den rigtige beslutning. Der var et ønske om kun at operere de nødvendige ved at gøre patienterne opmærksomme på, at operation ikke er den eneste løsning: den rigtige behandling til den rigtige patient på det rigtige tidspunkt.

Læs mere: TEMA Borgernes sundhedsvæsen

Patient Rapporterede Oplysninger - ligeværdighed mellem borgernes oplevede effekt af behandlingen og kliniske mål 

I Danmark vurderes kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser på grundlag af oplysninger indsamlet fra sundhedsfagligt personale i de kliniske databaser og fra patienttilfredshedsundersøgelser. Som noget nyt indsamles der nu også oplysninger direkte fra patienterne selv. Oplysningerne er patientens egne oplevelser om behandlingseffekter og sundhedsgevinster – både fysisk og psykisk helbred, funktionsniveau og livskvalitet. Oplysningerne benævnes Patient Rapporterede Oplysninger, PRO.

Som del af den nationale satsning indenfor kvalitetsområdet har både Regeringen, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening understreget vigtigheden af patientinddragelse. PRO er en vigtig og prioriteret til belysning af kvaliteten af ydelser i sundhedsvæsenet, og optræder både i Borgernes Sundhedsvæsen og som led i Det Nationale Kvalitetsprogram.

Borgernes Sundhedsvæsen er brugen af PRO en af indsatserne. 

Patientoplevede effektmål, ofte kaldet patientrapporterede outcome mål (PRO), er oplysninger om patienters oplevede symptomer, funktionsevne, helbredsmæssige status og livskvalitet. Med PRO-data kan man vurdere patienters nytte af et behandlingsforløb – og er derfor et direkte mål for sundhedsvæsenets opfyldelse af sin kerneopgave. Målet er, at PRO fremover er et centralt element i kvalitetsudvikling 

 (Borgernes Sundhedsvæsen)

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Martin Bredgaard Sørensen (MBS)