Gå til indhold

Prisen for Årets Patientoplevelse

Danske Regioner har oprettet en pris, der hædrer gode patientoplevelser.

Om prisen

Danske Regioners Bestyrelse uddelte for første gang i 2023 ”Prisen for Årets Patientoplevelse”. Med Prisen ønsker Danske Regioner at stille skarpt på og hædre den gode patientoplevelse i borgerens møde med sundhedsvæsenet. Den oplevelse, patienten får i mødet med sundhedsvæsenet, udgøres af mange andre forhold end blot den kliniske kerneydelse. Oplevelsen skabes i høj grad i måden, som sundhedsvæsenet møder og tager hånd om patienter og pårørende på både før, under og efter behandling. Det kan måske opleves som en udfordring at navigere og finde vej i sundhedsvæsenet, både fysisk og organisatorisk især hvis behandlingsforløbet ikke i tilstrækkelig grad koordineres af sundhedsvæsenet, så patienter føler, at de overlades til selv, fx ved overgange. Relationelle forhold som omsorg, empati, inddragelse, kommunikation og det at blive mødt som et helt menneske og ikke bare som et CPR-nummer er også af stor betydning for oplevelsen. 

 

 

Danske Regioner ønsker derfor at hædre gode koncepter, begavede initiativer, en teknologi, en organiseringsform, en smart gadget eller andet, der højner patientoplevelsen i mødet med sundhedsvæsenet.  Det kan eksempelvis være relationen mellem patient og behandler, servicemindedhed samt initiativer, der understøtter sundhedsvæsenets møde med mennesket bag diagnosekoden og cpr. nummer. Det kan bl.a. være ved, at inddrage den enkeltes livssituation, f.eks. sociale relationer, boligsituation, job mv. Den gode patientoplevelse kan også være et resultat af mere effektiv tidsudnyttelse, intern vidensdeling, informationsudveksling og koordinering ”bag kulisserne”, som kommer patienter og pårørende til gavn.

Initiativerne kan desuden indeholde et arbejdskraftsbesparende element. Et smidigt, fleksibelt og serviceminded sundhedsvæsen kan medføre en mere effektiv infrastruktur, enklere processer og mindre dobbeltarbejde, eller som på anden måde gør det nemmere for patienterne. 

Det vil være et krav, at initiativer allerede er implementerede og har været i drift i en vis periode og at styrkelsen af patientoplevelsen kan dokumenteres. Se nærmere vedrørende hvad initiativerne vil blive bedømt ud fra i FAQ´en længere nede på siden. 

 

Årets tema 2025: ”Mod et mere ungevenligt sundhedsvæsen"

Hvorfor er temaet "Mod et mere ungevenligt sundhedsvæsen"?

Hver femte ung (typisk defineret som de 12 til 24 – årige) i Danmark lever med en alvorlig eller kronisk fysisk eller psykisk sygdom. Ungdommen er således i langt større kontakt med sundhedsvæsenet, end man måske generelt forestiller sig.

Sygdom i ungdomsårene kan påvirke unges psykosociale udvikling, deres identitetsdannelse, deres uddannelse og deres selvværd, både på kort og på lang sigt. Ungdomsårene er en vigtig periode i livet, og har stor betydning for hvordan, man som individ formes, får etableret sin identitet og hvordan man lærer at overkomme udfordringer og modgang. Det er i høj grad i ungdomsårene at fundamentet for helbred og livskvalitet i voksenlivet, skabes og formes.

Derfor er det vigtigt, at unge støttes både før, under og efter sygdom og behandling, så dette ikke medfører en yderligere belastning, men støtter unge i mulighederne for at leve et nogenlunde normalt ungeliv uden uoverskuelige barrierer. Indretningen af sundhedsvæsenet skal tage afsæt i at rumme ungdomslivet, og hvad det indebærer af fx uddannelse, venner og fritid.

En række af de udfordringer og barrierer der forhindrer det ønskede ungdomsliv, knytter sig til udfordringer uden for sundhedsvæsenet fx i forhold til ufleksible regler i uddannelsessystemet og uigennemskuelighed i forhold til sociale ydelser og støttemuligheder.

Der kan dog også gøres meget indenfor sundhedsvæsenets egne mure for at støtte unge med sygdom og ændre de forhold, der modvirker et ungevenligt sundhedsvæsen.

For eksempel kan man gøre op med den 3-deling, der gør sig gældende i forhold til de nuværende livsfaser, sundhedsvæsenet i høj grad har indrettet sig efter: Børn, voksne og ældre. Her mangler der mange steder i sundhedsvæsenet specifikke rammer til gruppen ”unge”, der hverken rigtigt falder i kategorien ”børn” eller ”voksne”.

Rammerne skal sikre tilstedeværelsen af fundamentale komponenter og forudsætninger, for at unge føler sig hjemme i sundhedsvæsenet, og blandt andet sikre, at de unge mestrer deres sygdom, møder op til behandlingen og oplever et sundhedsvæsen, hvor behandlingstilbud er tilpasset de unges liv med sygdommen. Dette forudsætter faglige kompetencer, som fx viden og forståelse hos personalet i forhold til de unges særlige udfordringer, behov og ønsker til behandlingen - Heri særligt at livet med en sygdom med fordel kan indgå i dialogen mellem de sundhedsprofessionelle og de unge, og at det foregår på en måde, der tilpasses den unge. Unge patienter har - også - behov for at opleve fleksibilitet, helhed og sammenhæng.

For alle forhold gælder det imidlertid, at de unge inddrages såvel organisatorisk i indretningen af sundhedsvæsenet såvel som individuelt i det specifikke behandlingsforløb, og at konsultationerne styres af, hvad der er vigtigt for de unge, så de unge føler sig respekteret, forstået og ligeværdig.

Det kan give et behandlingsforløb med mindre stress og bekymring, større grad af ejerskab og en mulighed for mere gnidningsfrit at integrere behandlingsrutiner i hverdagen for de unge patienter.

Prisen for årets patientoplevelse 2025 vil derfor sætte fokus på, hvordan vi i sundhedsvæsenet kan anerkende og imødekomme unges særlige udfordringer og behov i deres møde med sundhedsvæsenet - med henblik på at styrke unge menneskers evne til at balancere sygdom og ungdomsliv og trives både på kort og lang sigt.

Prisen skal udvælges blandt initiativer, der succesfuldt har udviklet og implementeret tiltag, der har skabt bedre rammer for unge patienter i deres kontakt eller behandlingsforløb i sundhedsvæsenet og gjort op med forhold, mangler, strukturer, processer mv., der har fungeret som barrierer for at unge med sygdom, har kunnet leve et godt ungdomsliv.

Der lægges således op til en bred vifte af mulige tiltag og indsatsområder. Der vil i udvælgelsen dog være fokus på initiativer, der på overbevisende vis demonstrerer en målrettet indsats imod konkrete uhensigtsmæssige strukturer, processer, tilgange, forløb eller lignende, der modvirker et ungevenligt sundhedsvæsen, og erstatter disse med ungevenlige tiltag. Evnen til at dokumentere eller tydeligt sandsynliggøre effekten og den værdi det tilfører fx en patientgruppe i ungdomsårene, vil ligeledes veje tungt ved udvælgelsen.

 

Indstil dit initiativ via dette link:

https://adviceas.typeform.com/patientpris2025

Det er muligt, at indstille frem til d. 13. januar 2025.

Prisen for Årets Patientoplevelse 2025

Centrale oplysninger om prisen - FAQ

Prisen for Årets Patientoplevelse 2025 skal udvælges blandt initiativer, der succesfuldt har udviklet og implementeret tiltag, der har skabt bedre rammer for unge patienter i deres kontakt eller behandlingsforløb i sundhedsvæsenet, og gjort op med forhold, mangler, strukturer, processer mv. der har fungeret som barrierer for at unge med sygdom, har kunnet leve et godt ungdomsliv.

Der lægges således op til en bred vifte af mulige tiltag, indsatsområder og unge-patientgrupper, der kan indgå i et initiativ. Der vil i udvælgelsen dog være fokus på at initiativet, på overbevisende vis, demonstrerer en målrettet indsats med henblik på at etablere eller styrke konkrete hensigtsmæssige strukturer, processer, tilgange, forløb eller lignende, der understøtter et ungevenligt sundhedsvæsen. Evnen til at tydeliggøre effekten og den værdi det tilfører fx en patientgruppe i ungdomsårene, vil ligeledes være et aspekt ved initiativet, der vil veje tungt ved udvælgelsen. Vurderingsaspekterne fremgår af FAQ´en på hjemmesiden.

Initiativet skal som minimum involvere en eller flere aktører i det regionale sundhedsvæsen fx et sygehus eller en hospitalsafdeling, men kan i øvrigt finde sted som samarbejdsprojekter fx tværsektorielt eller sammen med andre aktører som fx civile samfundsorganisationer, NGO´er, frivillige mv.  

 

Alle der kender et godt initiativ, der afspejler bedømmelsesaspekterne, kan enten selv eller opfordre initiativejere, til at indstille et initiativ, og kan evt. bidrage med begrundelser og input til selve indstillingen. I princippet kan en borger eller patient derfor godt være aktiv i at indstille et initiativ til prisen, fx ved at opfordre en afdeling eller et projekt om at indstille et givent initiativ, og eventuelt selv bidrage til at udforme indstillingen.

Man indstiller et initiativ ved at beskrive initiativet via en formular, som du finder længere oppe på siden. Bemærk, at der er begrænsning på antal ord i indstillingen, og at det ikke er muligt at indsende bilag samt at der heller ikke kan linkes til uddybende materiale. 

Det er muligt at indstille frem til d. 13. januar 2025.

Initiativerne vil blive bedømt ud fra følgende aspekter:

Der vil i udvælgelsen være fokus på initiativer, der på overbevisende vis demonstrerer en målrettet indsats imod konkrete uhensigtsmæssige strukturer, processer, tilgange, forløb eller lignende, der modvirker et ungevenligt sundhedsvæsen, og erstatter disse med ungevenlige tiltag. Evnen til at dokumentere eller tydeligt sandsynliggøre effekten, den værdi det tilfører en patientgruppe i ungdomsårene, og om det giver faglig god mening for personalet, vil ligeledes veje tungt ved udvælgelsen.

  • Initiativet er implementeret og i brug. Vinderinitiativet skal være implementeret og i drift, og herved kunne vise sit værd, dvs. det er ikke nok med ny opstartede pilotprojekter eller skrivebordsprojekter, der ikke har mødt virkeligheden. 
  • Initiativet adresserer et tydeligt behov eller en mangel. Initiativerne skal imødekomme erkendte og eksplicitte problemer, mangler eller andre forhold hvor sundhedsvæsenet kommer til kort i forhold til et ungevenligt sundhedsvæsen. I og med der kan være mange temaer i spil, kan det være en hjælpende indikator for det gode initiativ, at det kan sandsynliggøre / tydeliggøre, at det løser et reelt eksisterende udtrykt problem og fx bunder i en dialog med de unge.  
  • Den værdi, initiativet bidrager med, opleves tydeligt af brugerne (unge patienter), hvilket kan dokumenteres eller tydeligt og overbevisende sandsynliggøres på anden vis i indstillingen. Effekten skal være helt tydelig i initiativet. Der er dog spillerum for hvordan effekten og patientoplevelsen metodisk frembringes. Det skal blot være et overbevisende / solidt grundlag. 
  • Initiativet kan implementeres bredt i sundhedsvæsenet og herved bidrage til en fortsat udvikling af et ungevenligt sundhedsvæsen. Initiativet må meget gerne være et ”fyrtårnsinitiativ” eller rollemodels-projekt, som man kan inspireres af andre steder i sundhedsvæsenet eller ligefrem kopierer, så initiativet herved bliver drivkraft for udviklingen af et ungevenligt sundhedsvæsen. 
  • Initiativet anerkendes også af personalet som værdifuldt. Det er vigtigt, at personalet føler, at initiativet giver faglig mening, medfører styrket kvalitet i behandlingen og gerne påvirker arbejdsmiljøet i positiv retning. 


Vinderen kåres ved Regionernes Politiske Topmøde 10. april 2025.

Vinderen modtager 10.000 kr., der skal bruges til at sprede kendskabet til initiativet.

Der vil desuden blive udarbejdet en film om vinderinitiativet, som vil blive vist på Regionernes Politiske Topmøde den 10. april 2025. Filmen vil blive lagt på Danske Regioners hjemmeside og kan frit anvendes. 

Ligeledes lægges alle initiativer, der er indstillet til prisen, på Danske Regioners hjemmeside til læring og vidensdeling.

Danske Regioner og de 5 regioner. 

Et dommerpanel bestående af patientrepræsentanter, patientorganisationer og eksperter med indsigt i temaet udvælger vinderen.

Når vinderen er fundet, skal det vindende initiativ sammen med filmholdet aftale nærmere, hvornår og hvordan filmoptagelserne skal finde sted. 

Prisen for Årets Patientoplevelse

Tidligere vindere

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Billede af Martin Bredgaard Sørensen