Gå til indhold

Patienttilfredshed

Næsten ni ud af ti patienter er tilfredse med hospitalerne

87 procent af over 400.000 patienter med fysiske lidelser, er tilfredse med hospitalerne. Det viser en ny stor måling af patienternes oplevelser med sundhedsvæsenet. 

I den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, LUP 2024, svarer de mange patienter bl.a. på, om de synes, at de ansatte i hospitalsvæsenet er venlige, om informationen er god, og om de alt i alt er tilfredse med hospitalsopholdet.   

Medarbejderne kan være stolte

Den samlede tilfredshed viser altså, at knap ni ud af ti af patienterne sidste år samlet set var tilfredse i høj eller meget høj grad. De 87 procent svarer til resultatet fra samme type måling i 2022 og 2023.

- I Danske Regioner er vi meget tilfredse med den nye måling. Patienterne giver gennemgående flotte karakterer til vores medarbejdere, og det kan de være stolte af, siger Karin Friis Bach, sundhedsudvalgsformand i Danske Regioner. 

- Netop i en tid, hvor vi ofte hører om et presset sundhedsvæsen, er det flot, at medarbejderne bevarer overblik og overskud i mødet med patienterne. Det lover godt for fremtiden, tilføjer hun. 
Karin Friis Bach henviser til, at regionernes ansvar på sundhedsområdet bliver udvidet: Med den nye sundhedsreform overtager regionerne ansvaret for akutsygepleje og sengepladser i det nære sundhedsvæsen.

(Nyheden fortsætter under grafikken)

 

Måling viser, hvad der kan forbedres

Det er dog ikke kun de positive tilbagemeldinger i den nye undersøgelse, der kan bruges ude på hospitalerne.
- De mindre tilfredse svar er på mange måder de vigtigste, siger Karin Friis Bach og fortsætter:
- Undersøgelsen viser nemlig også, i hvor høj grad patienterne er tilfredse helt ned på hospitalernes afdelingsniveau. Dé resultater kan hospitalerne bruge til at forbedre forholdene netop dér, hvor patienterne efterlyser en bedre indsats, så patienterne vil være endnu mere tilfredse i de kommende LUP-undersøgelser, lyder det fra Karin Friis Bach.

Hun peger på, at der fx er mulighed for forbedringer, hvis flere hospitalsafdelinger får fokus på ordningerne med patientansvarlige læger, så hver enkelt patient med sikkerhed ved, hvem der har ansvaret. Et af de udsagn, der scorer relativ lav tilfredshed i målingen er nemlig, at ”der var en bestemt læge, der tog ansvar for mit forløb”. 

- Mange patienter giver udtryk for, at det giver en tryghed, at der er én bestemt læge, de kan henvende sig til, hvis de har spørgsmål – og det er især vigtigt for multisyge og patienter med komplicerede forløb. Så dét bør hospitalerne tage mere alvorligt, lyder det fra sundhedsudvalgsformand Karin Friis Bach.

Regionerne har allerede øget trygheden ved, at hospitalerne nu har 72 timers behandlingsansvar, når bl.a. ældre udskrives fra hospitaler til sygepleje derhjemme.  

- Overgangen mellem hospital og hjem skal gerne foregå uden bekymring. På samme måde som regionerne vil sikre en mere sammenhængende behandling når vi - som følge af sundhedsreformen - får ansvaret for akutsygeplejen, siger Karin Friis Bach. 

Ambulancefolk er i høj kurs

Som noget nyt i LUP-undersøgelsen, er patienttilfredsheden nu også kortlagt separat for radiologiske patienter og blandt patienter, der har fået hjælp fra akutbiler og ambulancer. I begge patientgrupper er hele 93 procent tilfredse i høj eller meget høj grad.

- De to patientgrupper hitter med stor tilfredshed i undersøgelsen. Andelen er unik høj, og resultatet er derfor en stor cadeau til personalet, siger Karin Friis Bach. 

 

Eksempler på spørgsmål:

  • Var personalet venligt og imødekommende?
  • Fik du de informationer, du havde brug for?
  • Tog en bestemt læge overordnet ansvar for dit forløb?
  • Var du alt  i alt tilfreds med behandlingen? 

Fakta:

  • 411.491 ambulante/indlagte patienter har svaret 
  • Spørgsmålene gælder ni nationale spørgsmål samt en række spørgsmål fra regioner, hospitaler og afdelinger.
  • Størst tilfredshed med at personalet er venligt og imødekommende
  • Lavest tilfredshed med inddragelse i beslutninger om behandling ved behov
  • 2,854 mio. danskere besøgte i 2023 et hospital én eller flere gange. Det svarer til næsten halvdelen af befolkningen
  • Den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed undersøger løbende og nye resultater offentliggøres én gang årligt.
  • Målet er at følge op på kvalitetsudfordringer og at afdelinger mv.  lærer af hinanden.
  • LUP Somatik foretages hvert år af Center for Patientinddragelse i Region H.   

 

Læs mere: