SPAR TUREN TIL HOSPITALET, NÅR DEN KAN UNDVÆRES
I dag er det fortsat undtagelsen, at borgeren får tilbud om en digital løsning som led i deres behandling eller i opfølgningen på deres behandling. I fremtiden skal det snarere være reglen.
Borgerne skal have flere sundhedstilbud tæt på hjemmet blandt andet via telemedicin og videoløsninger, så flere kan slippe for at tage hen til egen læge eller på hospitalet, når det kan undgås. Det kan bidrage til at frigøre tid til den nødvendige specialiserede behandling, der kræver besøg.
VI SKAL MØDE FORSKELLIGE BEHOV
Borgerne er forskellige, og det er deres behov også. Nogle har både ønske om og ressourcerne til at klare det meste selv – selv opsøge viden, være med til at tilrettelægge eget forløb fx ved hjælp af online selvbooking og tage hånd om egen behandling. Andre har behov for tæt kontakt med sundhedsvæsenet, enten ved hjælp af digitale løsninger eller ved fysisk tilstedeværelse af en medarbejder. Det digitale sundhedsvæsen giver os gode redskaber til at rumme og imødekomme de forskellige behov.
Vi skal have bedre borgerrettede digitale tilbud, som gør kontakten til sundhedsvæsenet nem og enkel i en travl hverdag. Når flere borgere kan og ønsker at klare mere selv, kan det være med til at frigøre tid i sundhedsvæsenet. Den frigjorte tid betyder, at de borgere, der i særlig grad har behovet, kan få nemmere adgang til besøg i lægekonsultationen.
Borgerne skal ikke have besvær med at komme ind på hospitalet eller hos lægen, hvis det er meget nemmere for patienten med en videokonsultation, et telefonopkald eller en mail-konsultation – og giver fagligt mening at klare konsultationen over afstand.
TELEMEDICINSK INFRASTRUKTUR ER GRUNDSTEN
Grænserne for, hvad borgeren kan tage vare om derhjemme, enten på egen hånd eller med vejledning fra en sundhedsprofessionel, rykker sig hele tiden i takt med den digitale og teknologiske udvikling. Sundhedsvæsenet skal gå forrest i denne udvikling. Med den igangværende etablering af en telemedicinsk infrastruktur i hele landet, har regioner og kommuner lagt en vigtig grundsten til at drage hurtig og god nytte af mulighederne for at flytte meget mere forebyggelse, behandling og opfølgning ud i borgerens hjem.
Samtidig skal vi hele tiden være meget opmærksomme på, at vi ikke opstiller nye barrierer, når vi tilbyder digitale løsninger til borgerne. Løsningerne skal være nemme at betjene. Derfor forventer vi, at vores leverandører indtænker tilgængelighed i produktudviklingen fra start, så alle – også borgere med funktionsnedsættelser og handicaps – kan få glæde af løsningerne.
REGIONERNES TELEMEDICINSKE KOORDINATIONSFORUM
Den digitale og teknologiske udvikling har allerede banet vejen for mange telemedicinske løsninger. For at understøtte det telemedicinske potentiale yderligere har Danske Regioner oprettet Regionernes Telemedicinske Koordinationsforum. Visionen er, at flere telemedicinske løsninger skal afprøves og udbredes, så de kan komme borgerne til gavn. Forummet gør det muligt at skabe et overblik, sikre koordination og vidensdeling på tværs af regionernes telemedicinske projekter. Dette skal understøtte en samlet, strategisk retning på det telemedicinske område.