EN GNIDNINGSFRI DIGITAL HVERDAG
Digitale løsninger er i dag et lige så vigtigt værktøj i klinikken som blodtryksmåler og stetoskop. Læge, sygeplejersker og andet personale på hospitaler og i praksissektoren skal derfor være fortrolige med de digitale værktøjer, så de oplever, at de fungerer gnidningsfrit i hverdagen.
Vi vil forbedre de sundhedsprofessionelles hverdag med digitale løsninger, der frigiver tid og understøtter dem i at udføre deres kerneopgave. Vi vil bruge klinisk viden og erfaring i arbejdet med nye teknologiske muligheder og til at beslutte, hvad der er den rigtige vej at gå. Vi skal bruge medarbejdernes ideer og ekspertise til at realisere de teknologiske muligheder og til at bruge løsningerne hensigtsmæssigt. Regionerne vil derfor i langt højere grad inddrage sundhedsprofessionelle i alle led i processen – fra behovsafklaring, udarbejdelse af cases, udbudsmateriale, vurderinger, tests og implementering.
Digitale løsninger skal understøtte den kliniske faglighed og kvalitet. De, der arbejder med sundhedsområdet, skal opleve, at digitale løsninger hjælper dem i en travl hverdag fx ved at give bedre beslutningsstøtte og et godt overblik over den relevante viden om patienten, som er tilpasset den konkrete behandlingssituation. Derfor vil regionerne forpligte sig til at levere digitale løsninger, der er brugervenlige og som understøtter medarbejderne på hospitalerne, i praksissektoren og i kommunerne i at udføre deres kerneopgave. Det er regionernes ansvar, men også et ansvar som vi skal løfte i fællesskab og i samarbejde med stat, kommuner og praksissektoren.
MEDARBEJDERNE SOM AMBASSADØRER
De sundhedsprofessionelle er vigtige ambassadører i forhold til at skabe tryghed hos borgeren i brugen af sundhedsteknologiske løsninger. Deres indstilling og kompetencer har derfor afgørende indflydelse på, om de nye løsninger og måder at gøre tingene på bliver en succes.