Gå til indhold

Forebyggelse

Forebyggelse kan spare danskerne for op mod halvdelen af alle kræfttilfælde 

Midt i januar lancerede Sundhedsstyrelsen sit oplæg til en ny kræftplan. Meget i oplægget er rigtig godt, men hvis man leder efter tiltag, der kan styrke forebyggelsen af kræft, så leder man forgæves. Desværre.

Af Karin Friis Bach, fmd. for Danske Regioners Sundhedsudvalg. Indlægget blev bragt i A4 Sundhed d. 4. februar 2025.

Danmark er dét land i Europa med flest kræfttilfælde set i forhold til befolkningens størrelse – samtidig er vi et land med forholdsvis billige cigaretter og let adgang til alkohol fra en tidlig alder. Det er til trods for, at flertallet af danskere ønsker højere afgifter på tobaksvarer og generelt ønsker, at det offentlige tager større ansvar for at gøre de sunde valg nemmere og billigere. (Se link nederst) 

Op mod halvdelen af alle kræfttilfælde i Danmark kan undgås, hvis vi sætter ind med forebyggelse på områder som rygning, alkohol, kost og motion. Det er meget! Derfor undrer vi os over, at forebyggelse ikke er en del af oplægget til Kræftplan V. Sundhedsministeren har dog efterfølgende forsikret , at forebyggelse bliver tænkt ind, og her opfordrer vi til, at regeringen satser på ambitiøse mål og tiltag. 

(Indlægget fortsætter efter illustrationen)

 

Vi ved, hvad der skal til. Det er særligt den strukturelle forebyggelse, der kan gøre en forskel. Altså forebyggelse, der fx gælder prisen på en pakke cigaretter eller aldersgrænsen for køb af alkohol i detailhandlen. Vidensråd for Forebyggelse peger på, at strukturel forebyggelse kan betale sig og ofte har langvarig effekt. Vidensrådet beskriver en lang række initiativer, som kan bidrage til at løfte folkesundheden. Med andre ord: Vi har opskriften på flere gode liv. Så det er bare med at komme i gang! 

Vi har brug for en ambitiøs folkesundhedslov 

I Danske Regioner er vi glade for, at sundhedsreformen indeholder en folkesundhedslov. En folkesundhedslov har længe stået på vores ønskeseddel, og sammen med 70 andre organisationer har vi siden 2020 opfordret Folketinget til at vedtage loven.  
Der var dog skår i glæden, da vi læste, at folkesundhedsloven kun har til formål at styrke den strukturelle forebyggelse i kommunerne. Hvis vi for alvor skal løfte danskernes sundhed, så skal en folkesundhedslov gælde på alle niveauer. Nok kan en kommunal  forebyggelsesindsats betyde meget, men effekten står langt stærkere, hvis den bakkes op af nationale strukturelle tiltag. Hvis kommunerne skal arbejde for, at unge i højere grad indgår i fællesskaber uden alkohol og nikotin, kræver det, at alkohol og nikotin er langt mindre tilgængelig end i dag. Og hvis vi skal have flere til at spise sundt, hjælper det gevaldigt, hvis de sunde madvarer bliver billigere og lettere at komme til. Den patientrettede forebyggelse, som regionerne snart overtager, vil også stå stærkere, hvis den bakkes op af nationalt besluttede strukturelle indsatser, og hvis den bindes stærkt sammen med civilsamfundets tilbud. I Norge, der har en bredere gældende folkesundhedslov, er en større statslig forpligtelse da også i fokus netop nu, hvor landet står overfor at revidere sin folkesundhedslov. Hvis folkesundhedsloven skal lykkes og resultere i  bedre sundhed og mindre  social ulighed i sundhed, så skal forebyggelse integreres på tværs af både politikområder, offentlige myndigheder, civilorganisationer og private aktører. På tværs - på samme måde som med klimaloven, og fx med mål om, at flere danskere skal være en del af et fællesskab, at færre har en stillesiddende hverdag, eller at unge lever uden  røg og nikotin.

Stor forskel på ”kan og skal-opgaver” 

Det kan være godt, at folkesundhedsloven skal lægge op til en vis grad af frihed for kommunerne, da indsatsen selvfølgelig skal tage udgangspunkt i lokale forhold. Men der er nødt til også at være  en forpligtelse, så vi sikrer, at folkesundheden bliver prioriteret. Vi har set, hvordan forebyggelsen hurtigt kan blive nedprioriteret,  så snart de kommunale budgetter også skal række til andre vigtige opgaver. Derfor bør det være  en ”skal-opgave”  og ikke en ”kan-opgave”.  Sundhed  er ganske enkelt for vigtig til at være svageste led i en kommunal prioritering. Samtidig er det vigtigt, at en folkesundhedslov er med til at styrke en data- og vidensbaseret tilgang til forebyggelse. Regionerne kan bidrage med stærke forskningsmiljøer, ligesom der er gode erfaringer med at koble parter sammen på tværs af hospitaler, kommuner, civilsamfund og private i partnerskaber og forskningsprojekter, der afprøver nye veje til sundere liv. 
Denne appel blev  lang, men det skyldes, at forebyggelse er for vigtig  til at blive behandlet i  en bisætning. Forebyggelse er vejen til flere liv uden sygdom og  mistrivsel. Forebyggelse er vejen til et mere bæredygtigt sundhedsvæsen og til et samfund med større lighed i sundhed. Derfor er det vores håb, at ambitiøse planer for forebyggelse finder vej til både kræftplanen og folkesundhedsloven. 

Læs mere:

 

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Relaterede nyheder

Læs mere