Gå til indhold

Trafik

Danske Regioner og DI Transport: Dobbelt så mange skal køre med bus og tog

Dobbelt så mange danskere skal benytte den kollektive transport i Danmark. Det mener Danske Regioner og DI Transport, som i samarbejde med Folketingets Transportudvalg i dag holder en konference om at gøre bus og tog mere attraktivt.

Flere vælger bilen til og den kollektive transport fra. Men den udvikling skal vendes, mener Danske Regioner og DI Transport. Det kræver, at bus og tog bliver mere attraktivt for danskerne. Derfor er der brug for samarbejde om og fokus på udvikling og prioritering af vores fælles, kollektive transport.

Med konkrete projekter som delecykler, Parkér & Rejs-løsninger og forslag om et simplere takstsystem, arbejder regionerne for at gøre det lettere, mere attraktivt og økonomisk fordelagtigt for borgerne at vælge kollektiv transport til både pendling og fritid.

Mads Duedahl, næstformand for Danske Regioner, siger:
- Det nytter ikke noget, at man ikke kan komme til og fra og arbejde eller uddannelse uden egen bil. Hvis bussen er forsvundet, så bliver stadig flere tvunget til at købe bil nummer to, hvilket vil øge presset på vores veje og udledningerne af CO2.

Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport, siger:
- Der mangler en politisk vision for, hvad vi skal med den kollektive transport. I DI mener vi, at det er kernevelfærd at sikre, at alle kan komme omkring, hvor de vil og når de vil uanset om de adgang til bil eller ej, om de er unge eller gamle, om de skal til arbejde, skole eller læge. Derfor anbefaler vi regeringen at arbejde for, at antallet af ture med kollektiv transport bliver fordoblet frem mod 2035.

Anders G. Christensen, formand for regional udvikling i Danske Regioner, siger: 
- Vi behøver ikke opfinde den dybe tallerken. Lad os tage ved lære af Skåne, hvor de har haft en flot udvikling af kollektiv transport og sammenhængende mobilitet. Regionen er primus motor for brugervenlige takstzoner og sammenhængende mobilitet på tværs af kommuner og transportformer. Det vil vi gerne gentage i Danmark. 

I Skåne i Sverige har man haft et fordoblingsmål siden 1999, og 31 procent af alle ture er i dag med kollektiv transport.