Gå til indhold

Digitalisering

Ny funktion i Digital Post gør det lettere at få hjælp

I dag lanceres en ny funktion i Digital Post. Borgerne kan nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem.

Mange danskere bruger dagligt Digital Post til kontakten med offentlige myndigheder. Nogle borgere har dog behov for hjælp fra pårørende eller andre støttepersoner til kommunikationen via Digital Post. 

I dag har 250.000 borgere givet pårørende eller andre hjælpere en læseadgang, så de kan få hjælp til at læse deres Digital Post fra det offentlige. Med den nye læse- og skriveadgang kan familiemedlemmer og støttepersoner også få adgang til at skrive og besvare Digital Post på vegne af andre.

Lettere at være digital borger

Lanceringen af læse- og skriveadgang i Digital Post er et vigtigt skridt for at skabe bedre vilkår for dem, der har svært ved at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder. Det er ét af flere initiativer for at hjælpe borgere med digitale udfordringer og deres hjælpere. 

Initiativerne er en del af ’Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25’, som er en aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner, og den politiske aftale om indsatser for digital inklusion fra juni 2023.

Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen:
- For de borgere, der oplever udfordringer med det digitale, kan støtte fra pårørende være afgørende for, at man kan begå sig digitalt. Det skal derfor være let og sikkert både at få hjælp til det digitale og at være den, der hjælper andre med digitale ærinder. Det er derfor et stort skridt, at vi nu kan tilbyde borgerne, at de kan få endnu mere hjælp til at håndtere vigtige meddelelser fra fx kommunen og hospitalet.  

Formand for Danske Regioner Anders Kühnau: 
- Det er vigtigt, at alle borgere har mulighed for at kommunikere trygt og enkelt med det offentlige – uanset deres digitale forudsætninger. Med den nye skriveadgang i Digital Post tager vi et godt skridt mod at skabe bedre vilkår for dem, der har brug for støtte i hverdagen. Det kan gøre kommunikationen mellem borgere og det offentlige lettere. Blandt andet indenfor sundhedsområdet, hvor hjælpere nu lettere kan besvare indkaldelser til undersøgelser eller aftale nye tider. 

(Pressemeddelelsen fortsætter efter illustrationen)

Om læse- og skriveadgang 

  • Læse- og skriveadgang er et supplement til den eksisterende mulighed for læseadgang. Med læse- og skriveadgang kan borgere, der har brug for hjælp, give familiemedlemmer, nære relationer og øvrige støttepersoner adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på deres vegne. Borgerens hjælper kan også anmode om adgang.
  • Læse- og skriveadgang tildeles, ophæves og anmodes ved at logge på Digital Post på borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice, hvor det er muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang.
  • Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post og sikrer dermed borgeren indsigt i sin egen sag. Borgerens hjælper logger ind i Digital Post med sit eget MitID og skifter til borgerens Digital Post for at læse, skrive og sende post på vegne af borgeren. Det fremgår af meddelelsen, at den er skrevet af hjælperen på vegne af den borger, der har brug for hjælp.
  • Læse- og skriveadgang omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder (bank, forsikring). Borgerne skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis de ønsker læseadgang til post fra den private sektor.
  • Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt.
  • Afhængig af hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.
Hvis du vil vide mere

Kontakt

Pressekontakt

Kontakt pressevagten på telefon 5151 1818 (ikke sms) eller på pressekontakt@regioner.dk

Relaterede nyheder

Læs mere

Sundhedsreform: Rammerne er på plads – nu skal vi samarbejde

Et bredt flertal i Folketinget er enige om en omfattende sundhedsreform og dermed er rammerne for regionernes arbejde på plads. Regionerne er overordnet tilfredse med aftalen. Nu skal der samarbejdes for at gøre ord på papiret til virkelighed for borgerne.

Læs mere

Gratis hjælp til andet barn udvides med midlertidig dispensation til kvinder over 40 år

Den 1. december træder Danske Regioners aftale med regeringen om gratis fertilitetshjælp til barn nummer to i kraft. Fra aftalens indgåelse den 18. juni 2024 og året ud dispenserer regionerne fra kravet om, at kvinder ikke kan henvises til fertilitetsbehandling efter at være fyldt 40 år. Det skal sikre, at kvinder der fylder år, kort inden tilbuddet udrulles, også får mulighed for hjælp.

Læs mere

Danmarks nye life science-strategi styrker innovationen

I regeringens nye life science-strategi er innovation en kerneopgave i sundhedsvæsenet på linje med behandling, forskning og uddannelse. ”Det er godt for patienterne,” siger formand for Danske Regioner, Anders Kühnau.

Læs mere

Ny aftale frigør tid og giver patienterne nemmere adgang til øjenlægen

Børn kommer mere i fokus hos de praktiserende øjenlæger og klinikpersonale kan i højere grad hjælpe med at frigøre tid for speciallægen. Det er to konkrete resultater af en ny aftale mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Foreningen af Praktiserende Speciallæger.

Læs mere