Gå til indhold

Sundhed

Patienter i Odense er blevet mere tilfredse

Ligesom de fleste andre steder i landet, er patienterne på Lungemedicinsk Afdeling på Odense Universitetshospital blevet mere tilfredse. På landsplan svarer 88 procent af over 390.000 patienter i en stor undersøgelse, at de er tilfredse med deres indlæggelse eller ambulante hospitalsbesøg, og det er et procentpoint flere end året før.

Den store undersøgelse, Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, LUP kan vise tilfredsheden på en række udvalgte områder helt ned på afdelingsniveau. Det sker for at personalet ved, hvor de kan sætte ind, for at patienterne bliver mere tilfredse.

Og dét er lige netop, hvad de har gjort på bl.a. Lungemedicinsk Afdeling på Odense Universitetshospital, OUH: 

- Vi har arbejdet meget bevidst med at forbedre lungepatienternes tilfredshed, siger kvalitets- og forbedringskoordinator, Tine Seemann fra Lungemedicinsk Afdeling på hospitalet.  

(Tekst fortsætter under foto)

 

Bedre patientinddragelse og information

I forhold til året før har afdelingen oplevet en stigning på 7 %, når det gælder de akut indlagte patienter, der er tilfredse med behandlingen. Afdelingen i Odense er gået frem på flere parametre, men tilfredsheden er især øget, når det gælder informationen til patienterne, så de føler sig trygge, når de kommer hjem fra hospitalet.

- Vi får opdaterede LUP-tal for patienttilfredsheden hver måned, og vi har derfor løbende sat ind dér, hvor der er mulighed for forbedringer, siger Tine Seemann.

Video og smør på brødet

Hun nævner bl.a., at personalet arbejder systematisk, når patienterne bliver udskrevet: Personalet  laver en plan sammen med patienterne, så de ved, hvad der skal ske, når de kommer hjem.

Medarbejderne på afdelingen er også i højere grad begyndt at tilbyde patienter videokonsultationer, når det kan lade sig gøre.

- Så har de ingen transport, og hvis patienternes voksne børn bor et helt andet sted i landet, kan de også være med på video, lyder det fra Tine Seemann.

-Generelt har vi som afdeling øget vores fokus på at inddrage og samarbejde med patienterne. For eksempelvis tager vi bestik af de tilbagemeldinger, vi får på såkaldte ”feed-back-møder” med tidligere patienter, siger hun og nævner, at det har ført til denne lille ændring: 

- Vi har mange KOL-patienter, og dén ilt, de får tilført, kan give dem tørhed i munden. Så da en patient gjorde os opmærksom på, at lidt ekstra smør kunne hjælpe, ændrede vi lidt på frokosten: Så nu er der ekstra smør til brødet, så det glider nemmere ned, siger hun. 

Patient: ”Nu kan jeg overkomme den sidste tid”

Andre patienter har efterlyst, at busser og biler kan parkere tæt på indgangsdørene, fordi KOL-syge let bliver forpustede af at skulle gå bare få meter. Så nu er afdelingen ved at undersøge muligheden for parkeringspladser tættere på, ligesom der er bestilt en ekstra stander, som patienterne bruger for at melde deres ankomst, så patienterne ikke skal gå så langt ved indgangspartierne.

- Og vi husker også at fejre vores sejre, og bruge dem konstruktivt. Det har stor betydning, når en patient i fritekstfeltet til LUP-undersøgelsen fx har skrevet sådan her: ”Det er dejligt, at sygeplejersker på nattevagter siger godmorgen, vi ses igen i aften”, før de går hjem, lyder det fra Tine.

Hun kaster dernæst et blik på en anden kommentar fra en patient, og læser op: ”Tak for en fantastisk tid her. Nu kan jeg bedre overkomme den sidste tid, når jeg kommer hjem”, står der. 

Læs mere:

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Pressekontakt

Kontakt pressevagten på telefon 5151 1818 (ikke sms) eller pressekontakt@regioner.dk

Relaterede nyheder

Læs mere