Gå til indhold

Ny kampagne med Bodil Jørgensen giver danskerne huskeregel, så de bedre kan undgå svindel med personlige oplysninger

Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de efterligner eksempelvis banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i dag en kampagne, der skal hjælpe danskerne til at undgå at få stjålet og misbrugt deres identitet.

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Sådan lyder hovedbudskabet, som man blandt andet kan høre Bodil Jørgensen gøre opmærksom på i en nye kampagne, som Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner lancerer i forbindelse med den national cybersikkerhedsmåned i oktober.

Forsøg på svindel kan være svært at gennemskue

Alt for ofte udsættes borgere for svindelforsøg, hvor kriminelle forsøger at franarre personlige oplysninger, som de kan bruge til at begå kriminelle gerninger. Og det kan være svært at gennemskue et svindelforsøg, for svindlerne er blevet dygtige til at fremstå troværdige, når de enten via telefonopkald, sms eller e-mail prøver at lokke brugernavne, kodeord og andre personlige oplysninger ud af folk. Et kneb svindlerne ofte anvender er at udgive sig for at være fra en troværdig instans – fx fra banken, politiet eller en anden myndighed.

Mange er opmærksomme, men data fra en analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at knap hver femte dansker ikke er klar over, at eksempelvis banker og myndigheder ikke på eget initiativ beder om personlige oplysninger via hverken telefon, sms eller e-mail.

- Digitale svindlere er desværre gode til at efterligne nogen, vi stoler på. Og ofte vil de også skabe en fornemmelse af, at det haster med at få oplysninger fra borgeren fx for at afværge et ”igangværende angreb” på netbanken. Der er ikke noget at sige til, at det kan presse nogen til at dele fx deres kodeord eller andre personlige oplysninger – og netop derfor er det en rigtig god huskeregel, at banker og offentlige myndigheder ikke bare ringer dig op, sms’er eller sender en mail for at få dine personlige oplysninger, siger Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Har du styr på, hvem du deler dine personlige oplysninger med?

Som en del af kampagnen lanceres tre små film med Bodil Jørgensen, der via humor giver den gode huskeregel videre til borgerne. I filmene forsøger Bodil at forudsige svindelsituationer og hjælpe sine nærmeste.

Og ligesom Bodil Jørgensen gør i filmene, kan danskerne blive bedre til at hjælpe og tale med hinanden om den digitale sikkerhed. Kun 15 procent af respondenterne i analysen fra Digitaliseringsstyrelsen angiver nemlig, at digital sikkerhed i høj eller meget høj grad er et samtaleemne blandt deres familie og venner.

Kampagnen kan derfor være et godt udgangspunkt for at starte denne samtale. På sikkerdigital.dk kan man også finde mere information og teste sig selv for at se, om man kan spotte svindlernes digitale fælder i mails, sms’er og opkald.

Kampagnefilmene vil blive vist i biografer landet over samt på sociale medier i oktober måned. Kampagnens budskaber vil desuden figurere på plakater og flyers på landets biblioteker og borgerservices. Og så kan du downloade en ringetone, hvor Bodil Jørgensen videregiver det gode råd.

Kampagnefilm: Håndlæsning med svindel i

Bodil er måske ikke clairvoyant, men én ting har hun styr på: Offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. 

(Tekst forsætter under billedet)

Bodil Jørgensen

Stat, regioner og kommuner går sammen om det gode råd

Kampagnen er en del af et fællesoffentligt samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen. Fra KL lyder det:

- Vi har et af de mest digitaliserede samfund i verden, og vi bruger teknologi rigtig mange steder i vores hverdag. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på de farer, der opstår, når nogle sætter digitale fælder ud for os. Fx når vi modtager mails, der ser officielle ud, men som i virkeligheden kommer fra svindlere, der forsøger at stjæle personlige oplysninger. Derfor bakker kommunerne op om kampagnen, der forhåbentligt kan gøre os mere opmærksomme på, hvordan vi opdager og undgår fælderne, siger Christian Harsløf, direktør i KL.

Fra Danske Regioner lyder det:

- Regionerne tager ansvaret for at passe på danskernes sundhedsdata meget alvorligt. Men når svindlerne går i gang, kan man som almindelig dansker blive det svageste led. Derfor skal vi alle ligesom Bodil Jørgensen i filmen være opmærksomme på forsøg på at lokke oplysninger fra os på mail, sms og opkald, hvor svindlerne kan udgive sig for at være fra sundhedsvæsenet. Brug kampagnens konkrete råd og del dem med dem, du kender, siger Tommy Kjelsgaard, vicedirektør i Danske Regioner.

Kampagnen lanceres i forbindelse med den nationale cybersikkerhedsmåned i oktober, som Digitaliseringsstyrelsen er national koordinator for. Måneden sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark.

Hvis du har mistanke om eller opdager, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du altid kontakte Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitets-tyveri på telefon 33 98 00 98.

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Anne Mette Ehlers, chefrådgiver
Kommunikation
M: 9116 7399
E: ame@regioner.dk

Rasmus Rose, teamleder
Center for Sundhedsinnovation
M: 4097 7471
E: rrs@regioner.dk

relaterede nyheder

Læs mere

Folk med nyt cpr-nummer -fx pga. kønsskifte- har nu adgang til flere sundhedsdata 

Borgere der har fået nyt cpr-nummer, kan nu se sundhedsoplysninger, der er tilknyttet både deres nuværende og deres tidligere cpr-nummer på sundhed.dk. Forbedringen gælder bl.a. personer, der har fået juridisk kønsskifte og nyt cpr-nummer. De har nu fået adgang til dén del af deres sygehistorik, der var knyttet til deres gamle cpr-nummer.  

Læs mere

Nu får borgerne også adgang til data fra de praktiserende speciallæger på sundhed.dk

Fremover bliver det lettere for borgerne at få overblik over deres egen sundhed. Et stort og vigtigt skridt frem for både deres og sundhedspersonalets indsigt, mener man hos Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS). Dermed fører Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS) allerede nu et vigtigt element i regeringens sundhedsreform ud i livet.

Læs mere

Nu er der åbnet for indstillinger til Prisen for Årets Patientoplevelse 2025

Med Prisen for Årets Patientoplevelse hylder Danske Regioner for tredje år i træk initiativer, der forbedrer patientens møde med sundhedsvæsenet. Årets tema er ”et mere ungevenligt sundhedsvæsen”. Prisen uddeles på Regionernes Politiske Topmøde den 10. april.

Læs mere

Sundhedsreform: Rammerne er på plads – nu skal vi samarbejde

Et bredt flertal i Folketinget er enige om en omfattende sundhedsreform og dermed er rammerne for regionernes arbejde på plads. Regionerne er overordnet tilfredse med aftalen. Nu skal der samarbejdes for at gøre ord på papiret til virkelighed for borgerne.

Læs mere