Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.
Sådan lyder hovedbudskabet, som man blandt andet kan høre Bodil Jørgensen gøre opmærksom på i en nye kampagne, som Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner lancerer i forbindelse med den national cybersikkerhedsmåned i oktober.
Forsøg på svindel kan være svært at gennemskue
Alt for ofte udsættes borgere for svindelforsøg, hvor kriminelle forsøger at franarre personlige oplysninger, som de kan bruge til at begå kriminelle gerninger. Og det kan være svært at gennemskue et svindelforsøg, for svindlerne er blevet dygtige til at fremstå troværdige, når de enten via telefonopkald, sms eller e-mail prøver at lokke brugernavne, kodeord og andre personlige oplysninger ud af folk. Et kneb svindlerne ofte anvender er at udgive sig for at være fra en troværdig instans – fx fra banken, politiet eller en anden myndighed.
Mange er opmærksomme, men data fra en analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at knap hver femte dansker ikke er klar over, at eksempelvis banker og myndigheder ikke på eget initiativ beder om personlige oplysninger via hverken telefon, sms eller e-mail.
- Digitale svindlere er desværre gode til at efterligne nogen, vi stoler på. Og ofte vil de også skabe en fornemmelse af, at det haster med at få oplysninger fra borgeren fx for at afværge et ”igangværende angreb” på netbanken. Der er ikke noget at sige til, at det kan presse nogen til at dele fx deres kodeord eller andre personlige oplysninger – og netop derfor er det en rigtig god huskeregel, at banker og offentlige myndigheder ikke bare ringer dig op, sms’er eller sender en mail for at få dine personlige oplysninger, siger Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.
Har du styr på, hvem du deler dine personlige oplysninger med?
Som en del af kampagnen lanceres tre små film med Bodil Jørgensen, der via humor giver den gode huskeregel videre til borgerne. I filmene forsøger Bodil at forudsige svindelsituationer og hjælpe sine nærmeste.
Og ligesom Bodil Jørgensen gør i filmene, kan danskerne blive bedre til at hjælpe og tale med hinanden om den digitale sikkerhed. Kun 15 procent af respondenterne i analysen fra Digitaliseringsstyrelsen angiver nemlig, at digital sikkerhed i høj eller meget høj grad er et samtaleemne blandt deres familie og venner.
Kampagnen kan derfor være et godt udgangspunkt for at starte denne samtale. På sikkerdigital.dk kan man også finde mere information og teste sig selv for at se, om man kan spotte svindlernes digitale fælder i mails, sms’er og opkald.
Kampagnefilmene vil blive vist i biografer landet over samt på sociale medier i oktober måned. Kampagnens budskaber vil desuden figurere på plakater og flyers på landets biblioteker og borgerservices. Og så kan du downloade en ringetone, hvor Bodil Jørgensen videregiver det gode råd.
Kampagnefilm: Håndlæsning med svindel i
Bodil er måske ikke clairvoyant, men én ting har hun styr på: Offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.
(Tekst forsætter under billedet)