Gå til indhold

Trafik

Hver 7. bus er i fare, fordi regionerne mangler 233 mio. i år

Økonomien i den regionale kollektive trafik er katastrofal. Årsagen er corona og de skyhøje brændstofpriser på grund af krigen i Ukraine. Hver 7. bus er i fare for at blive sparet væk, og det kan ramme passagererne hårdt. Næstformand for Danske Regioner, Stephanie Lose efterlyser derfor hjælp fra regeringen og Folketinget.

Passagerne er ikke vendt tilbage til de regionale busser efter corona-nedlukningen. Samtidig udfordrer de historisk høje brændstofpriser på grund af krigen i Ukraine de regionale trafik-budgetter i en så alvorlig grad, at der er et udsigt til ekstraudgifter på 233 mio. kr. i år.

Illustration der viser de truede busruter med teksten: Vi mangler 233 mio. kr. i 2022. Hver 7. busafgang er truet.

Besparelser kan ramme uddannelser i yderområder

De 233 mio. kr. der mangler i regionernes kasser, svarer til, at hver 7. regionale bus risikerer sparekniven. Det bekymrer næstformand i Danske Regioner, Stephanie Lose.

Hun peger på, at regionerne og de regionale trafikselskaber har løftet en kæmpe opgave med at opretholde driften af den kollektive trafik under corona.

- Men nu kan vi blive ramt hårdt, fordi mange passagerer ikke er vendt tilbage, siger Stephanie Lose.

- Besparelserne kommer til at gå ud over lokalsamfund, der måske helt mister deres daglige bus. Unge i oplandet til byer -fx i Nordjylland- vil få svært ved at komme frem til deres uddannelsessted, og busafgange om aftenen og i weekenderne risikerer at blive sløjfet, tilføjer hun.

Både passagerer og miljø kan blive tabere

Stephanie Lose frygter desuden, at besparelser kommer til at koste på miljø-regnskabet med flere biler og mere trængsel på vejene og lange udsigter til at busser og lokaltog drives af mere grønne energikilder.

- Hvis trafikselskaberne bliver tvunget til historiske besparelser på grund af en midlertidig indtægtskrise, kan det gøre varig skade på den kollektive trafik. Det ville klæde en regering, der har et klart sigte om reduktion af CO2-udledningen, at rette op på den her uretfærdighed, lyder det fra Stephanie Lose.

- Hvis vi først har skræmt kunderne væk med ringe service, har vi ingen chance for at vinde dem tilbage, fastslår hun i håb om, at regeringen og Folketinget indser situationens alvor og tilgodeser den kollektive trafik.

FAKTA:

  • Regionerne mangler ca. ¼ mia. kr. i 2022 til den kollektive transport. I 2023 forventes problemet at blive lige så stort. På trods af COVID-19-kompensation for januar og februar 2022 vil regionerne i 2022 mangle 117 mio. kr. som følge af COVID-19. Oveni kommer en ekstraregning på brændstof på 216 mio. kr, hvoraf 101 mio. kr. delvist dækkes af pris og lønregulering aftalt i forbindelse med økonomiaftalen.
  • Danske Regioner og KL vil drøfte den kollektive trafik på et møde med regeringen midt i september.
Hvis du vil vide mere

Kontakt

Pressekontakt
Kontakt pressevagten på telefon 51511818 (ikke sms) eller pressekontakt@regioner.dk

Lotte Holten, centerchef
Center for Regional Udvikling, EU og Miljø (REM)
M: 22110980
E: lhm@regioner.dk

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Bo Libergren,
Regionsrådsformand
T
M 29 20 18 00
E bl@rsyd.dk
Bo Libergren
Relaterede nyheder

Læs nyheder