Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.
Danske Regioner er på vej med en ny digital strategi, som skal styrke behandlingen og gøre det nemmere at være patient og pårørende.
Omdrejningspunktet bliver, at alle danskere fra de mest sårbare til de mest ressourcestærke får bedre mulighed for at tage del i egen sundhed og behandling af sygdom, og hvor forebyggelse og behandling så vidt muligt sker tæt på eget hjem og egen hverdag.
Over 1000 lægeklinikker afholder 70.000 videokonsultationer på få uger
En serie af tal fra corona-epidemiens første faser bekræfter, at danskerne i den grad er klar til at møde sundhedsvæsnet på nye, digitale måder.
For eksempel har over 1000 lægeklinikker siden 24. marts gennemført mere end 70.000 videokonsultationer på appen Min Læge, ligesom danskerne har tjekket laboratoriesvar på Sundhed.dk og appen MinSundhed 2,6 mio. gange alene i maj 2020.
- Tallene fortæller mig med al tydelighed, at sundhedsvæsenets anstrengelser for bringe sundhedsvæsnet ud til befolkningen under COVID-19 pandemien har båret frugt. Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen. At gå til lægen eller klare en opfølgende samtale med hospitalet på en skærm er fleksibelt, let og sparer tid. Og det er en klar fordel for alvorligt syge, som kan have udfordringer med at skulle hen til lægen eller hospitalet, ikke kun under en epidemi, siger formand i Danske Regioner, Stephanie Lose.
Digitale tilbud hjælper sårbare i samfundet
I hospitalsverdenen har især Psykiatrien markeret sig med et kæmpe digitalt ryk under epidemien. For eksempel er der indtil nu gennemført 1017 videokonsultationer inden for psykiatrien i Region Nordjylland i 2020, mod 11 i 2019.
Videokonsultationer og andre digitale tilbud er nemlig ikke alene en fordel for ressourcestærke, travle danskere, der gerne vil spare tid.
De giver særligt god mening for den gangbesværede ældre mand med KOL, som kan måle sin helbredstilstand derhjemme og få hurtigt hjælp, hvis der er tegn på forværring eller han er utryg ved situationen.
Eller den psykisk sårbare unge kvinde, som tager videokonsultationer med psykiateren, men ville udeblive for en fysisk samtale, fordi hun frygter et angstanfald i bussen på vej til hospitalet.
Sundhedsvæsenet i digital transformation
Erfaringerne fra epidemien viser en flig af digitaliseringens kæmpe potentialer for at møde patienter og pårørende på deres præmisser.
- Med et mere digitalt sundhedsvæsen kan vi sikre bedre hjælp til de allersvageste i samfundet. Digitalisering kan ikke løse alt, og der er stadig behov for fysiske møder, og der skal fortsat være gode tilbud til dem, som har behov for andre muligheder.
I de kommende år vil vi føre sundhedsvæsenet gennem en digital transformation, for at fastholde og styrke et sundhedsvæsen i verdensklasse, siger Stephanie Lose.
Digitalt boom under COVID-19
1264 lægeklinikker har siden 24. marts gennemført 71.508 lægekonsultationer på Min Læge Appen, som i coronaperioden er downloadet knapt en kvart million gange.
I april og maj er der afholdt 2.700 psykologsamtaler via den nye mulighed VideoKonsultation på sundhed.dk
På den første måned brugte danskerne den nye Coronavirus-chatbot fra Region Hovedstadens Akutberedskab 180.000 gange til at vurdere symptomer.
På sundhed.dk og appen MinSundhed er der alene i maj måned tjekket laboratoriesvar 2,6 millioner gange, herunder coronatest.
45.000 danskere tilmeldte sig COVIDmeter på ét døgn – nu er der over 130.000 tilmeldte.
Kontakt
Hvis du vil vide mere
Anne Mette Ehlers, chefrådgiver Kommunikation M: 9116 7399 E: ame@regioner.dk