Hvor 72 procent af de store danske virksomheder (+250 ansatte) var innovative i 2008, er det faldet til under 60 procent i 2016. Modsat er andelen af innovative virksomheder med mindre end 10 ansatte steget fra 34,3 procent i 2008 til 41,6 procent i 2016.
- Når innovationskraften i de store danske virksomheder falder, er det selvfølgelig meget bekymrende. I en stadig skarpere global konkurrence er det nødvendigt, at virksomhederne konstant udvikler deres produkter og gør deres produktion mere effektiv. Vi kan ikke læne os tilbage og varme os på de allerede anerkendte styrkepositioner, de kræver også konstant udvikling og fokus, siger næstformand i Danske Regioner, Stephanie Lose.
Regionerne anbefaler fremover en styrket indsats i forhold til de danske erhvervsmæssige styrkepositioner, blandt andet med en forenkling, så der fremover kun er én landsdækkende klyngeorganisation pr. styrkeposition.
Gennem indsatser fra de regionale vækstfora i perioden 2010-14 har 9.500 små- og mellemstore virksomheder blevet mere innovative, ligesom mere end 7.100 virksomheder nu anvender ny teknologi.