Der er kaffe i termokoppen, og trafikken snegler sig afsted. Det eneste selskab, som føreren af personbilerne på de trængte veje har, er radioen, der summer. Langt de fleste af os pendler nemlig alene.
Andelen af samkørsel ved pendlerture i personbil er faldende. I 2007 var godt 14 procent af pendlerturene i personbil såkaldt samkørsel, hvor to eller flere altså fulgtes ad et stykke eller hele vejen. I 2016 valgte ni ud af ti at tage turen til job eller uddannelse solo i deres bil.
- Når danskere i stigende grad vælger samkørsel fra, betyder det naturligt nok endnu flere biler på vejene. Og det betyder, at turen til job eller uddannelse for dem, der vælger bilen, bliver endnu længere. Det er ikke kun til gene og irritation for den enkelte, men for eksempel også en udfordring, når virksomheder skal tiltrække arbejdskraft i et større geografisk område, siger Stephanie Lose, der er næstformand for Danske Regioner.
Fravalget af at køre sammen med andre, når den daglige pendlertur skal tilbagelægges, skyldes formentlig, at det er nemmere at lade være. Regionerne vil derfor arbejde på at gøre alternativer til solo-pendlerturen attraktive.
- Vi har stort fokus på at løse trængselsudfordringerne. Men det er ikke noget, der kan løses med et snuptag – også fordi udfordringerne er forskellige fra region til region. Netop derfor vil alle regioner stå i spidsen for en regional mobilitetsstrategi sammen med de relevante aktører i området, siger Stephanie Lose.
De regionale mobilitetsstrategier kan for eksempel indeholde, at både det offentlige og virksomheder i højere grad bør samarbejde med delebilstjenester, så deres ansatte kan køre med hinanden til og fra arbejde.
Et andet punkt i de fremtidige mobilitetsstrategier kan være, at man med fordel etablere flere samkørselspladser ved for eksempel motorveje, så man kan parkere sin bil og køre med hinanden på de lange motorvejsstrækninger.
Det sidste har man rigtig god erfaring med i Region Nordjylland, hvor det regionale trafikselskab Nordjyllands Trafikselskab (NT) og samkørselstjenesten GoMore i foråret 2017 satte et samarbejde i søen. Formålet med at inddrage GoMore i trafikplanlægningen er at øge mobiliteten i Nordjylland.
Der blev etableret 13 samkørselstoppesteder i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg Kommune. Samkørselstoppestederne skal fungere som mødested til og fra samkørselskift for på den måde at gøre det lettere for chauffør og passager at finde hinanden.
Som resultat er antallet af passagerbookninger i de tre kommuner steget med 31 procent i løbet af samarbejdets første to måneder.