Gå til indhold

Staten skal ikke styre vores sundhed

Ulla Astman skriver i et indlæg om regeringens kommende forslag til en sundhedsreform, at staten langt fra er den rigtige til at drive sundhedsområdet fremad. Hverken de nutidige statslige kerneopgaver eller udenlandske erfaringer peger i retningen af, at det er en god idé.

Af Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner. Bragt i Nordjyske d. 20. december 2018.

Der luftes for tiden en del meninger om de såkaldte ”regionale forskelle” i debatten om sundhedsvæsenet. Statsministeren mener angiveligt, at hans kommende forslag til en sundhedsreform vil kunne komme de regionale forskelle til livs, hvis bare der centraliseres og staten overtager styringen af sundhedsvæsenet.

Men kan vi overhovedet stole på, at staten er den rigtige til at drive så vigtig en opgave? Svaret er enkelt: Nej. Af flere årsager. Kig for eksempel på nogle af de kerneopgaver, som staten står for i dag. Jeg behøver vel næppe nævne statens katastrofale kontrol med udbetaling af udbytteskat eller de fejlagtige ejendomsvurderinger. Kig også på politi og uddannelserne på universiteterne. Tal fra Rigspolitiet viser store forskelle i politiets responstider over landet. Det samme gør sig gældende på universiteterne, hvor studerende indenfor samme studieretninger kan konstatere markante forskelle i antallet af undervisningstimer, alt efter hvilket af landets otte universiteter de studerer på. Der er altså næppe nogen grund til at stole på, at staten vil kunne levere et sundhedsvæsen, der ned til sidste komma er ens i hele landet.

Man kan også kigge til andre lande, hvor staten efter omfattende reformer prøver kræfter med at styre sundhedsvæsnet. For eksempel i England. Her kæmper det statsstyrede sundhedsvæsen med store underskud og lange ventelister. Eller kig til Norge, hvor eksempelvis norske knæpatienter må vente 104 dage længere end danske patienter på en knæoperation.

Der er altså ikke meget, der peger på en sammenhæng mellem statslig styring og bedre forhold for patienterne.
Faktisk er sygehusvæsenet i de fleste europæiske lande organiseret på det regionale niveau, fordi regionen er den rigtige model til at sikre tryghed, kvalitet og nærhed i et sygehusvæsen. Det er i sidste ende det, det hele handler om, og heldigvis viser tallene, at vores model med fem folkevalgte regioner leverer. Patienterne oplever kortere ventetider, flere behandlinger og nu arbejder vi på at bringe sundhedsvæsenet nærmere den enkelte borger. Det er en god udvikling, og dermed er der ingen grund til, at statsministeren insisterer på at gennemføre en sundhedsreform, der ifølge eksperter ikke er brug for, og som ikke kan garantere færre forskelle og et bedre sundhedsvæsen.

Relaterede nyheder

Læs mere

Kære Folketing: Husk, at drikkevandet ikke følger kommunegrænser 

Her i landet åbner mange af os stadig for hanen i køkkenet, når vi har brug for et glas koldt drikkevand – modsat flere steder i Sydeuropa. Og vi skal fortsat have tillid til, at vi kan drikke rent vand fra hanen herhjemme. Det vil vi -som repræsentanter for regioner og vandværker- gerne slå et slag for.

Læs mere

Hæv ambitionerne for mennesker med handicap

Lad os afdække hele det specialiserede socialområde på tværs af regioner, kommuner og private. Målet bør være at undersøge, hvordan vi hjælper nogle af samfundets mest sårbare borgere til at få det bedst mulige liv, skriver formand for Danske Regioner, Stephanie Lose, og formand for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen.

Læs mere

Et godt sundhedsvæsen skal inddrage borgerne tæt – også i beslutningerne

Det er helt afgørende, at borgerne er tæt inddraget i de mange vigtige beslutninger om, hvordan vi indretter sundhedsvæsenet. Desværre er regeringens forslag til en sundhedsreform den diametrale modsætning til regionerne borgerinddragelse og demokratiske beslutningsproces, skriver Stephanie Lose og Ulla Astman, der er henholdsvis formand og næstformand i Danske Regioner.

Læs mere

Sundhedsreform svækker demokratiet

”Regeringens sundhedsreform vil svække det danske demokrati og kaste sundhedsvæsenet ud i en årelang strukturøvelse," skriver Stephanie Lose og Ulla Astman.

Læs mere