Hvis der for alvor skal skabes arbejdspladser i Danmark, og hvis danske virksomheder for alvor skal kunne begå sig i den internationale konkurrence, skal lovende virksomheder have et ordentligt rygstød. Det sker nu med indsatsen Scale-up Denmark, som fra nytår rulles ud i landets fem regioner i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og flere virksomheder, heriblandt A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk Fonden.
Regionerne udruller plan for flere vækstvirksomheder
For få danske virksomheder vokser sig store med tilhørende vækst i arbejdspladser. Derfor lancerer de regionale vækstfora nu satsningen Scale-up Denmark, som på tre år skal skabe 1200 nye arbejdspladser og en meromsætning på 2 milliarder kroner.
Med et budget på 165 mio. kroner skal 355 virksomheder igennem forløb på 10 såkaldte scaleup-centre, hvor virksomhederne trænes i at optimere deres forretning, skalere op og vækste. Udvælgelsen af de egnede virksomheder foregår netop nu.
- I Danmark mangler vi simpelthen virksomheder, der vokser sig store og stærke. Nu udvælger vi gennem Scale-up Denmark målrettet virksomheder med et gedigent vækstpotentiale og træner dem som eliteatleter. Scaleup-Denmark har hentet inspiration direkte fra Team Danmarks arbejde, hvor topatleter gennem intensiv træning kan udvikles til at begå sig i eliten. På samme måde føres vækstvirksomheder gennem elitetræningsforløb, siger Jens Stenbæk, næstformand i Danske Regioner.
Virksomhedernes styrker skal boostes
I øjeblikket er der 1.246 scaleup-virksomheder i Danmark. Det vil sige virksomheder, som er internationalt konkurrerende, har minimum 10 ansatte og har haft en gennemsnitlig årlig vækst på mindst 20 procent de seneste tre regnskabsår målt på enten ansatte, omsætning eller bruttofortjeneste. Men scaleup-virksomhederne udgør kun 3,4 procent af Danmarks 36.300 internationalt konkurrerende virksomheder. Det viser rapporten ”Fra startup-nation til scaleup-nation”, som Danske Regioner og Mandag Morgen præsenterer på en konference af samme navn den 21. november.
- Undersøgelsen viser, at vi har scaleup-virksomheder fordelt over hele landet, og nu skal vi have endnu flere af dem. Hver region har særlige styrkeområder – fx den maritime branche, fødevarer og logistik – og når vi udvikler virksomhederne skarpt inden for de særlige områder, kan vi for alvor flytte noget, siger Jens Stenbæk.
Satsning i tråd med regeringens visioner
Målet for Scale-up Denmark-satsningen er 1.200 nye arbejdspladser og en meromsætning på 2 mia. kroner hos deltagervirksomhederne over de næste tre år. Et mål, der spiller direkte ind i regeringens vækstplan ”Et stærkere Danmark – Vækst 2016”.
- Når vi har for få succesfulde iværksætter- og vækstvirksomheder, handler det om, at der ikke har været tilstrækkeligt stærke satsninger til gavn for de virksomheder. Regeringen har udstukket et klart mål om flere store vækstvirksomheder, og i regionerne sætter vi nu tydelig handling bag den vision med Scale-up Denmark, siger Jens Stenbæk.
LÆS MERE:
- Mandag Morgen & Danske Regioner: "Fra startup-nation til scaleup-nation"
- Konferencen ”Fra startup-nation til scaleup-nation” (find også materiale fra konferencens oplægsholdere her)
- Scale-up Denmark (initiativets hjemmeside)
- Vækstens Danmarkskort