- Der er behov for, at både ledelserne ude på sygehusene og den enkelte medarbejder sikrer og tager ansvar for, at alle patienter får gavn af den viden, som medarbejderne har om at komme bedst og hurtigst igennem et behandlingsforløb. Og vi skal have skabt en kultur i sundhedsvæsenet, hvor patienterne opfordres til at stille de spørgsmål til behandlingen, de måtte have.
Sådan lyder meldingen fra Ulla Astman, formand for Danske Regioners Sundhedsudvalg, efter en ny rapport viser, at sundhedspersonalet udnytter deres insiderviden til at få svar på spørgsmål og til i nogle tilfælde at sikre en hurtigere og bedre behandling, når de selv eller deres pårørende bliver patienter. Rapporten er udgivet af Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden. Ulla Astman er også formand for Selskab for Patientsikkerhed.
Rapporten er baseret på interviews fra tre danske hospitaler med medarbejdere, der har været patienter eller har haft pårørende på deres egen arbejdsplads. Undersøgelsen viser blandt andet, at det halter med at koordinere patientforløbene, og at ansvarsfordelingen ikke altid er klar for sundhedspersonalet.
- Rapportens resultater er på en række områder en øjenåbner og bør give anledning til selvransagelse i sundhedsvæsenet. Metoden i rapporten kan bruges til at identificere, hvor svaghederne i ens organisation er. Men det er vigtigt, at medarbejdernes insiderviden bruges til læring og ikke til kritik af enkeltpersoner, siger Ulla Astma
Kittel eller ej - behandlingsforløbet skal være ens for alle
En ny rapport viser, at medarbejdere i sundhedsvæsenet drager fordele af deres insiderviden, når de eller deres pårørende bliver patienter. Der skal ske en kulturændring, så alle patienter får den viden, og dermed får større indflydelse på eget behandlingsforløb, mener Danske Regioner