Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager)

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 12. april 2024 anmodet Danske Regioner om bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager) med svarfrist den 18. april 2024.

Danske Regioner kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar men finder den korte svarfrist uhensigtsmæssig.

Baggrunden for lovforslaget, er at Tandlægeforeningen har opsagt aftalen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, om henlæggelse af erstatningsordningen på tandlægeområdet til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Tandskadesager der anmeldes fra 1. juli 2024 behandles af Patienterstatningen.

Ordningen er kendetegnet ved at der gives erstatning fra 1.000 kr. Lovforslaget har til hensigt at videreføre at patienter kan opnå erstatning for tandskader fra 1.000 kr. Danske Regioner bifalder at ordningen videreføres og konstaterer at der er tale om en ordning som midlertidigt pålægger regionerne øgede udgifter til tandskadeerstatningssager, herunder ankesager.

Danske Regioner forudsætter en videre dialog med Indenrigs- og Sundhedsministeriet om de fremtidige forhold på tandskadeområdet herunder hvordan regionerne kompenseres.

Danske Regioners svar på høring over udkast til lovforslag om sikring af mindre erstatninger i tandskader (pdf)