Hovedresultater
- Hvis alle danskere cykler 20 pct. flere kilometer om året end i 2019, vil det give en samfundsøkonomisk gevinst på 3,2 mia. kr. årligt, fordi den øgede motion giver færre sygedage.
- Antallet af sygedage kan reduceres med næsten 1.200 om dagen, hvilket svarer til ca. 430.000 færre sygedage om året.
- Øget brug af cyklen som transportmiddel giver desuden oplagte fordele for klimaet, fordi det antages, at den øgede cykling erstatter kørsel i bil og mindsker trængsel på vejene.
Baggrund og antagelser
Danskerne cyklede tilsammen ca. 2,6 mia. km. i 2019. Det svarer til, at der hvert døgn cykles mere end 7 mio. kilometer i Danmark.
Gang og cykel er vigtige transportformer til kortere rejser og til at skabe sammenhæng i transportkæden, f.eks. mellem hjem og kollektiv trafik. De to aktive transportformer er vigtige i forhold til at mindske klimabelastningen og til at øge folks fysiske aktivitet og dermed øge deres sundhed.
Med fokus på løsninger på tværs af kommunerne arbejder regionerne for at styrke cykeltrafikken, f.eks. i form af supercykelstier.
63 pct. eller ca. 2/3 af alle rejser i Danmark er på under 20 kilometer, viser Transportvaneundersøgelsen, som DTU hvert år udarbejder. Mange af disse rejser kan klares på en elcykel. Mange cykelforretninger har da også - særligt under COVID-19-krisen - oplevet en stigende efterspørgsel efter netop elcykler. Eksperter vurderer, at salget af elcykler de næste år vil stige markant.
Udgangspunktet for denne analyse er, at Danske Regioner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv transport med regeringen. I aftalen indgår der blandt andet en ambitiøs målsætning på cykelområdet.
Målsætningen er:
- At den negative udvikling i cykeltrafikkens andel af pendlerture vendes, således, at andelen af pendlerture på cykel skal stige med 20 pct. frem mod 2030 ift. niveauet i 2019. Samtidigt skal antallet af cyklede kilometer stige med 20 pct. frem mod 2030. (Transportministeriet og Danske Regioner 2020).
Opfyldelsen af den ambition vil samtidig kunne spare samfundet for mange sygedage og udgifter. Nye beregningerne fra COWI, på vegne af Transportministeriet, viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved cykling er højere, end man hidtil har regnet med - både for den enkelte cyklist, men også for samfundet som helhed. (COWI 2020).
På trods af de mange positive gevinster ved cykling er antallet af cyklede kilometer faldet fra 2014 til 2019 med knap 20 pct. Samtidigt er andelen af rejser, der er foretaget på cykel også faldet med ca. 20 pct. fra 2014 til 2019. Cykelture udgjorde i 2014 18,1 pct. af alle rejser, men er faldet til at udgøre 14,4 pct. i 2018. I samme perioden er andelen af rejser foretaget i bil steget fra 57,4 pct. til 59,2 pct.
Tabel 1: Udviklingen i andelen af rejser foretaget på cykel (pct.)