Regionerne sikrer hurtigere og mere systematisk opfølgning på patientskader

Hospitaler skal have hurtigt besked via et elektronisk trigger-mekanisme, når patientskader bliver anerkendt. Det skal sikre, at hospitalsledelserne hurtigt kan reagere og de enkelte afdelinger tage ved lære af deres fejl.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

Fejl og utilsigtede hændelser er desværre uundgåelige i et sundhedsvæsen med et meget stort antal patientkontakter hver eneste dag. Men når fejlene sker skal sundhedsvæsenet lære af dem og forsøge at undgå lignende fejl i fremtiden.

- Derfor vil regionerne nu sikre bedre og mere præcis information til sygehusene om afgørelser om patientskader. Det skal give mulighed for hurtigere og mere systematisk opfølgning på de afdelinger, hvor skaderne er sket, og være med til at styrke patientsikkerheden og kvaliteten, siger Ulla Astman, der er formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

En såkaldte trigger-mekanisme vil være en styrkelse af det arbejde, der allerede i dag finder sted på sygehusene. Regionerne modtager nu oplysninger fra Patienterstatningen om patientskader, der er sket i den pågældende region indenfor de forskellige lægelige specialer. Fremadrettet skal oplysningerne automatisk sendes til de hospitaler, som det vedrører.

- Det er i høj grad også et redskab til ledelsesmæssig opfølgning. For med det nye system vil regioner og sygehusledelser med det samme få at vide, præcis på hvilken afdeling der er brug for at følge op. Det vil afkorte vejen fra information til handling, siger Ulla Astman.

Patienterstatningen anerkendte i første halvår af 2017 ca. 1.700 patientskader i sundhedsvæsenet. De 1.152 vedrørte hospitalerne.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
ulla-astman-med-skulder-vers2.png
Relaterede nyheder

Læs mere

Historisk skifte i styring af hospitaler

Det er lykkedes os at få afskaffet produktivitetskravet, og fra årsskiftet har vi med regeringen aftalt en helt ny måde at styre sundhedsvæsnet på: Nærhedsfinansiering, der skal skabe et bedre og mere sammenhængende sundhedsvæsen for borgerne, skriver Stephanie Lose og Ulla Astman.

Læs mere

Regionerne er klar til at omstille sundhedsvæsenet

Et bedre og mere nært sundhedsvæsen kræver høj kvalitet og specialiseret sundhedsekspertise. Det har regionerne, og det stiller vi gerne til rådighed, siger Stephanie Lose, formand i Danske Regioner, i forlængelse af statsministerens bebudede sundhedsreform efter sommerferien. Regionerne er i fuld gang med at omstille sundhedsvæsenet på borgernes præmisser.

Læs mere

Flere med blodpropper i hjernen får dyr behandling

Flere patienter end tidligere antaget har gavn af specialiseret behandling, hvis de får en blodprop i hjernen. Hjælpen kan redde liv, og patienter kan undgå alvorlige følger. ”Behandlingen er god, men dyr, og det er én af grundene til, at vi nu efterlyser et væsentligt økonomisk løft fra staten”, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Læs mere

Det offentlig-private samarbejde bør styrkes, men måltal er ikke vejen

Regeringen vil med et nyt politisk udspil styrke det offentlig-private samarbejde. Det vil regioner og kommuner også. Men vi er ikke enige med regeringen om, hvordan vi indfrier det fælles mål.

Læs mere