Landsdækkende mobil-app giver én indgang til akuthjælp

Ny landsdækkende app hjælper danskerne med hurtigt at få overblik over, hvordan de kan få den bedst mulige akuthjælp

Et grædende barn med feber, et snitsår i hånden eller en flækket tand. Det er ikke alle, der ved, hvor og hvordan man får den bedste og hurtigste hjælp, når ulykken sker. Men det skal en ny gratis mobil-app lave om på.

Danske Regioner har lanceret en ny app, der giver danskerne overblik over hvor og hvordan, de får den bedste og hurtigste hjælp.

App’en giver blandt andet mulighed for at finde den nærmeste akutmodtagelse eller skadestue, finde det nærmeste apotek eller nummeret på lægevagten, uanset hvor man befinder sig i landet.

- Akuthjælp-app’en er en rigtig god idé, der gør mange informationer meget let tilgængelige. Vi håber på, at app’en kan hjælpe borgerne til, uanset hvor de er, at få den rigtige hjælp hurtigt og nemt, siger Carl Holst, næstformand for Danske Regioner.

App’en er udviklet til Android-telefoner og iPhone, hvilket betyder, at langt de fleste smartphones vil kunne benytte den.

Udvikling på tværs af regionsgrænser
Den nye landsdækkende app er en videreudvikling af Region Syddanmarks akuthjælp-app, som flere end 100.000 syddanskere har downloadet til deres smartphones.

Og Carl Holst glæder sig over, at det er lykkedes at videreudvikle en god idé.

- Vi har i regionerne en forpligtelse til hele tiden at forbedre os og skabe bedre løsninger for borgerne, og det gør vi bedst, når vi deler vores viden. Det er derfor en fornøjelse at se, hvordan en idé fra et hjørne af landet nu har bredt sig til en national løsning, siger næstformanden.

Den landsdækkende app er udviklet i regi af Regionernes Sundheds-It (RSI). Her glæder formanden, Jens Andersen, sig over den nye app:

- Den landsdækkende akut-app er et rigtig godt eksempel på, hvordan man i regionerne de her år arbejder tæt sammen om udviklingen på hele området for sundheds-it. Et samarbejde der her kaster endnu et godt resultat af sig.

Og der er fordele ved at give borgerne et overblik.

Gode erfaringer i Region Syddanmark
I Region Syddanmark er app’en således en af årsagerne til, at der er faldende ventetider på skadestuer og skadeklinikker i regionen.

Borgerne i regionen har nemlig haft mulighed for at se ventetiderne på regionens skadestuer, og dermed kan de vælge en skadeklinik eller skadestue med kort ventetid.

Inden app’en blev lanceret var den gennemsnitlige ventetid i 2011 i perioder over en time, og nu viser de seneste tal fra marts 2013 en ventetid på 40 minutter i gennemsnit.

Langt de fleste skadestuer i landet kræver i dag, at patienterne er henvist til skadestuen, inden de dukker op - altså har ringet inden ankomst og fået ok af telefonvisitatoren til at komme til behandling. Det fremgår af app’en, hvilket nummer man skal ringe på, hvis der er krav om forudgående telefonvisitation. 

Det er stadigvæk muligt at få oplyst ventetiderne i nogle af regionerne ved hjælp af den nye app.

God start for akuthjælp-app’en
Danske Regioners nye mobil-app kom flyvende fra start. Indenfor de to første dage efter lanceringen downloadede mindst 19.000 danskere den nye app til deres mobil, så ”Akuthjælp” lå nummer 1 på listen over gratis apps i både App Store og Google Play.

Danske Regioners akuthjælp-app er gratis og kan hentes i App Store og i Google Play ved at søge på "akuthjælp".

Fakta:

Samlet set ser app’ens indhold således ud:

  • Skadestuer/akutmodtagelser - nærmeste behandlingssted med åbningstider, telefonnummer, adresse, rutevejledning og ventetid. Det er dog ikke alle regioner, der oplyser ventetid i app’en
  • Lægevagter – åbningstider og telefonnummer
  • Apoteker – nærmeste apotek med adresse, telefonnummer, åbningstid og rutevejledning
  • Tandlægevagter – adresse, åbningstider, telefonnummer og rutevejledning
  • Tandskadevagter – adresse på nærmeste skadestue med tandskadevagt, åbningstider, telefonnummer og rutevejledning
  • Kiropraktorvagter – telefonnummer og åbningstider
  • Psykiatrisk hjælp – adresse på psykiatriske skadestuer, telefonnummer, åbningstider og rutevejledning
  • Mine data – mulighed for selv at indtaste information om brugeren. Blandt andet blodtype, allergier og kontaktpersoner
  • Der kan være regionale variationer i omfanget af informationer.

Læs mere:


Senest opdateret  14-08-2013 af Lars Herning
Oprettet 09-08-2013 af Lars Herning

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kontakt